måndag 14 januari 2013

Totalt OT: Blomkålspizza

Normalt sett är detta en nagelblogg, och det ska det fortsätta vara. MEN: Ibland kommer jag att skriva om lite annat som roar/upprör/engagerar mig extra mycket. Så nu kommer receptet på blomkålspizza. Vanlig pizza må vara gott för stunden, men jag mår jätteilla sen. Och även om man inte mår illa, så är inte vete särskilt nyttigt för någon. Tvärtom, riktigt onyttigt. Värre än socker - för med vetet kommer gluten, och gluten är inflammatoriskt, oavsett intolerans eller ej. För den som är det minsta intresserad, så vill jag rekommendera boken Brödberoende. Aha-upplevelse till tusen, I tell you!


En stor plåt:

5 dl blomkålskorn eller vad man ska kalla det (kör färsk blomkål i matberedare till cous cous-storlek, lägg i kokande vatten några minuter, och häll sen av vattnet, pressa ur så mycket vatten som möjligt)
2 mozzarellabollar (i vattenlag i påse ni vet) rivna på grövsta sidan på rivjärnet
2 ägg
1 tsk salt
örtkryddor om du vill

Rör ihop allt och bred ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 20 min i 230 grader. Den ska se gyllenbrun och färdig ut. Nu är det bara att breda över tomatsås och sen vilken fyllning man vill ha. Sen in i ugnen igen tills osten  (jag tar alltid Västerbottenost) smält och fått lite färg. Yuuum! Nyttigt, gott och du varken somnar eller känner dig uppblåst efteråt. Win-win helt enkelt. Prova! 

14 kommentarer:

  1. Ser riktigt smaskigt ut. :)

    SvaraRadera
  2. Mums, det måste jag testa! :)

    SvaraRadera
  3. Låter mysko men bilden ser riktigt frestande ut om jag bortser från en detalj, kanske skulle ta o provas någon gång (:

    SvaraRadera
  4. Har du provat Zytomierskas LCHF pizza-mix? "Alla" säger att den är super.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag kollade på den på hennes sida... Potatisfiber och mandelmjöl tydligen. Då hoppar jag över den ;-) Potatisfiber är inte så nyttigt och mandelmjöl använder jag bara i undantagsfall.. Haha, så neggig jag låter! :-D Inte meningen!

      Radera
    2. Hm, så Kakan "fuskar" i sin LCHF?! Ska jag skriva det i hennes blogg tycker du? Hehe.. ;-)

      Radera
    3. Fuskar och fuskar... Det enda lchf betyder egentligen är ju låg kolhydratsnivå och hög fetthalt, det säger inget om kvaliteten på maten. Sen har det ju utvecklats, och många tycker att "äkta" lchf är naturligt glutenfri och det kan jag till viss del hålla med om. En del mår inte dåligt att spannmål, men dagens förädlade spannmål har väldigt lite gemensamt med det som fanns för några 100 år sen.
      Å andra sidan, så dricker jag Pepsi max, det är det många som tycker är galet. Men det triggar inte mitt sockersug och det är typ enda lasten jag har...
      Så summa sumarum: Det finns lika många lchf-varianter som det finns folk, men Katrin har inte stenkoll även om hon gärna tror det. I sin bok skriver hon tex att kolhydraterna ska bytas ut mot protein, om man åt 175 gram lax förut, så ska man äta 225 gram nu. Det är ett generalfel. Man ska inte äta mer protein, däremot så ska man byta ut carb-kalorierna mot fett-kcal, samt äta grönsaker i mängd som en knuten hand ungefär...

      Radera
    4. Skönt att ha en expert på området! :-)

      Radera
  5. Måste testa denna!! Läste tråden på FB och skrev ner receptet så det kommer väl ;)

    SvaraRadera
  6. Vad spännande! Detta måste jag testa! Är det 2 stora bollar (1 i var paket) mozzarella eller 2 små?

    SvaraRadera
  7. Dett lät sketgot, ska provas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Du lär inte bli besviken :-)

      Radera

Jag blir jätteglad för kommentarer, och för enkelhetens skull så svarar jag på eventuella frågor här, där du ställt den! :-) Ha det gott!

I love comments, and If you have a question, I´ll answer it here. Have a great day!