måndag 24 september 2012

Nagelvårdsrutiner

Efter några önskemål från er läsare så kommer här ett inlägg om hur jag vårdar naglarna. Eller kanske snarare hur jag inte vårdar dem. Jag tror det är genetiskt, det där med nagelkvalitet. Jag har verkligen inga avancerade rutiner. Ändå växer mina naglar som ogräs, och går sällan av. Och bryter jag nån, så limmar jag med Depends lim, och silkeslappar om det behövs. Tepåse-papper funkar också, har jag hört.

Jag använder Depends blå remover, antingen med vanliga bomullspads eller med foliemetoden om jag haft glitterlack eller nåt annat svårborttaget. När jag kommer ihåg det, så använder jag Mavalas Scientifique nagelstärkare. Det är som ett blått vatten som torkar in i nageln. Det har jag använt allt mellan varje dag och nån gång i månaden i säkert 20 års tid. Numera blir det inte så ofta. Kanske ett par gånger per månad. 
Som underlack har jag alltid IsaDoras Second nail. Överlacket jag uteslutande använder är Seche vite. En del upplever att det krymper nagellack, men det har jag bara varit med om en enda gång, med ett glitterlack från Orly. Dock har jag ett Poshe på ingång, så de ska bli roligt att jämföra.

Med på bilden skulle det även kunna vara en flaska Scratch nail food. Dock hade det varit lite ljug, för den har jag bara använt en enda gång. Vem orkar sitta och knåda in en olja 2 ggr/dag. Inte jag iaf. Dock så smörjer jag händerna, med vilken handkräm som helst... Nivea, Aco.. det är inte så noga.

Jag använder också nagelfil då och då, för att hålla naglarna lagom långa. Oftast så har jag nån typ av 4stegsfil, från Kicks eller Åhléns. Ja, det är ungefär det jag gör. Frågor på det? :-)



After several requests from my readers,  here comes a post about how I take care of my nails. Or rather how I don´t take care of them ;-) I think it's genetic,  with nail quality. I really have no advanced routines. Yet my nails grow fast, and rarely go off. And if a actually brake one, I use Depends nail glue, and silk pieces if necessary. Tea bag paper works too, I've heard.

I use Depends blue remover, either with ordinary cotton pads or foil method if I had glitter polish or something else that is hard to remove. If I remember it, I also use Mavala Scientifique. It's like a blue water that dries into the nail. I've used it everything from almost everey day, to once a month for over 20 years. Nowadays it's not so often. Maybe a couple times a month.
As for base coat, I always use Isadoras Second Nail. The only top coat I use is Seche vite. Some feel that it shrinks nail polish, but I have only been through once, with a glitter polish from Orly. However, I have one Poshe on it´s way by mail, so they'll be fun to compare.

In the picture there could also be a  bottle of Scratch nail food. However, it had been a small lie, because I have only used it once. Who has the time to sit and rub it onto your nails twice a day? Not me anyway. However, I use hand cream at least twice a day during winter time ... Nivea, Aco .. the brand is not important, I use whatever is available.

I also use nail file, to keep my nails in a comfy lenght. Usually I have some  from Kicks or Åhlens. Yes, that's about what I do. Questions on that?


                            


Tools & Accessories  Nagelfil


15 kommentarer:

  1. Jag tror det är 80% gener och 20% skötsel. Och jag har riktigt kassa gener på den punkten så jag är avundsjuk ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de %satserna är nog nära sanningen :-)

      Radera
  2. Tror också det handlar väldigt mycket om gener. Jag måste vara ganska noga med att smörja med både olja och nagelbandskräm mellan lackningarna. Annars blir mina naglar ganska ledsna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är väl lite bortskämd tror jag ;-)

      Radera
  3. Var glad för dina gener! Jag måste vara jättenoga med nagelvården för att hålla dem fina. Om jag slutar ett tag, tex när jag födde barn, så skivar de sig like crazy, går av och nagelbanden växer ner 2-3 mm över nageln... Grymt avundsjuk på dina nagelbäddar också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag. Och tacksam!

      Mina nagelbäddar har jag ärvt av mamma (och mormor), de har/hade likadana :-)

      Radera
  4. Visst är det mycket gener i hurdana naglar man får. jag ösnkar jag kunde få mina längre. Jag vill så gärna ha sådana där långa, fina naglar som en del av er har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men dina är väl också ganska långa, eller ser så ut på bilderna iaf!

      Radera
  5. Alltså, dina nagelbäddar. De är typ de längsta jag sett! Är avundsjuk på dem. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch ;-) Dina är ju utnämnda till nagelbloggsvärldens snyggaste, nu minns jag inte vet som skrev det, men jag HAR läst det nånstans! :-D

      Radera
  6. Vad använder du limmet till? =)
    / Erika

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg! Jag får också frågor om hur jag får så fina och hållbara naglar, brukar svara att jag inte gör någonting. Min nagelvårdsrutin ser ungefär likadan ut som din, skönt att ha sån tur att det inte behövs så mycket :) En fråga bara: silkeslappar?

    SvaraRadera
  8. Väldigt lika rutiner du och jag, bortsett från den där nagelstärkaren och IsaDora second nail. Använder inget stärkande och har Seche base som underlack istället. Annars är det väldigt likt, tom samma typ av fil;) (dock är min från Ge-Kås)

    SvaraRadera
  9. Hah! Kul att du skrev det här .. Testade ett glitterlack från Orly igår, och blev så förvånad över att nagel-kanten syntes direkt. Trodde att det kanske var lackets fel, men kanske det var seche vite då ..

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för kommentarer, och för enkelhetens skull så svarar jag på eventuella frågor här, där du ställt den! :-) Ha det gott!

I love comments, and If you have a question, I´ll answer it here. Have a great day!