tisdag 2 april 2013

Det här med smygreklam på bloggar...

Först och främst vill jag säga att inga inlägg på min blogg är till salu. Allt jag skriver är mina ord och mina åsikter. Jag har aldrig fått en enda krona för att tycka nåt speciellt, och det kommer aldrig att ske heller.

Häromdagen fick jag ett erbjudande från Lyko.se. Det rörde sig om att jag skulle skriva ett inlägg...

1. Du skriver ett enkelt inlägg om vad du vill relaterat till ämnet, det
kan exempelsevis vara nagelvård, märken, färger osv. Ämnet bestämmer
du helt själv.
Texten får gärna vara på ca 220ord, naturlig och personligt skriver så
som du redan gör idag. Du får gärna använda bilder om du känner för
det, privata eller låna några från oss. (frivilligt)

I texten lägger du in en klickbra länk som leder till hemsidan eller
någon stanns relaterat till vad du skriver om på vår hemsida.
Gärna under ett sökord/keyword.

När du är klar skickar du ett utkast till mig som jag kikar igenom,
svarar på, och sedan kan du publicera. =)

Kan du göra detta till eller innan torsdag så bli din ersättning från
oss 350kr!
Hur känns detta? =)


Jag hänvisade till att dold reklam på min blogg inte är aktuellt, och kommer aldrig att bli. Då fortsatte det:

Hej igen.

Ber om ursäkt att jag inte varit tydlig nog, detta rör sig ENDAST om
seriösa sammarbeten och det var därför jag tog kontakt med dig.

Anledningen till att vi gör sådana här sammarbeten är inte för att
göra reklam utan för att blir bättre rankade i Googles sökmotorer. Det
är därför vi vill ha naturliga och personligt skrivna inlägg. För oss
handlar det inte om att så många som möjligt ska klicka in sig på
hemsidan och göra reklam, utan genom att fler sidor och bloggar länkar
till ens sidan gör att man blir högre rankade i Google helt enkelt.

Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av produkter med ett
kommersiellt intresse. Lagen innefattar inte heller texter och bilder,
såsom redaktionell text och konst.

Detta handlar istället om ett redaktionell samarbete med min klient
som vill lyfta fram sina nyhetsartiklar och sin nöjessektion. De
tillhandahåller ingen försäljning av produkter eller tjänster på sin
sida
utan det är bara en guide.

En väldigt bra sammanfattning av marknadsföringlagen hittar du på
konsumentverkets hemsida, länken hittar du här:

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsforingslagen/

Hör gärna av dig om du skulle ändra dig.



Om jag svarade? Nej, naturligtvis inte. Så himla pinsamt av ett etablerat företag att låtsas som att det bara handlar om ranking på Google. För att Google också har känslor? Kom igen! Och sen när är dold reklam med länk till ett kommersiellt företag "redaktionell text och konst"? I min bok: Aldrig!

14 kommentarer:

  1. Åh det här är så pinsamt av Lyko så skämskudden åker fram.

    Beundrarinnan

    SvaraRadera
  2. Suck! Jag kan inte uttrycka mig bättre än så tyvärr...

    SvaraRadera
  3. Jag har fått flera liknande propåer av "mediabyråer" - samtliga vill att jag ska länka till mer el mindre oseriösa hemsidor. Och Katrin Zytomierska ville att jag skulle ge henne alla mina LCHF-recept utan ersättning - maken till fräckhet??
    Bättre att vara sin egen o inte köpas för en spottstyver.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis så har hon inte snott dem då? ^^

      Radera
  4. Jag tror hon har copy-pastat texten för jag fick nästan exakt samma svar. Herregud så dumt.

    SvaraRadera
  5. Vi är många som fått det här erbjudandet tydligen. Jag bemödade inte mig med att svara på det första mailet ens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! så här i retroperspektiv ;-)

      Radera
  6. Herregud.. Tur att det finns bloggare som inte går med på allt :)

    SvaraRadera
  7. Fast ska du få 350 kr nu? Du skrev ju deras namn i ditt personliga inlägg innan torsdagen.. höhö.. (=ironi) Värdelöst av dem iaf!

    SvaraRadera
  8. Jag vill bara säga att det var bra gjort av dig att svara så! Pinsamt att de ändå svarade en andra och skulle försöka bortförklara sig på ett så dåligt sätt!

    SvaraRadera
  9. Kan inte annat än hålla med Anonym högst upp! Linda, jag beundrar dig för att du skrivet PM sånt här. För ett tag sedan var det Depend. Det här är minst lika illa.

    SvaraRadera
  10. Men snälla Lyko.se, så pinsamt! "Vi vill inte ha reklam, bara massor av länkar som ger google-träffar!" skitfin idé men hallå; man kan KÖPA annonsplats om man behöver det. Fulingar!

    SvaraRadera
  11. Det här är så fånigt, hur tänkte de här egentligen? :P

    SvaraRadera
  12. Vi fick samma erbjudande men jag tror vi var värda en femtiolapp mer. :D
    Nej, vi tackade så klart också nej. Varken jag eller Emma har skrivit inlägg mot betalning.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för kommentarer, och för enkelhetens skull så svarar jag på eventuella frågor här, där du ställt den! :-) Ha det gott!

I love comments, and If you have a question, I´ll answer it here. Have a great day!