tisdag 30 april 2013

Marbling - vad som funkar och inte!

Fick en önskan om att testa marbling med Star nails. Det funkar inte kan jag meddela! Jag har provat kranvatten, flaskvatten, batterivatten, olika temperaturer på vattnet osv... Det som funkar allra bäst är batterivatten (20:- för en liter på Ica Maxi, går dessutom att hälla tillbaka i flaskan om man vill, genom ett kaffefilter) som är något varmare än fingertemp. Så låt säga 38 grader, om ni vill ha exakta siffror.
Först kommer bilder med några olika Star nails, och sen krämlack från OPI, de lack som jag upplever funkar bäst. Kräm alltså. OPI och China glaze. IsaDora är inte så bra till marbling, inte H&M heller... Men det finns undantag inom alla märken, så man får helt enkelt prova sig fram...

Här är alltså först några försök med Starnails. Riktigt dåligt:




Och som det ska se ut, när det är som allra bäst. Två krämisar från OPI. Torkar långsamt, dvs man har gott om tid att dra mönster, och lacket flyter ut bra i perfekta ringar.




18 kommentarer:

  1. Tack för tipset med batterivatten! Har väldigt kalkrikt kranvatten som är ganksa svårt att marbla i. Måste testa batterivatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, det blir jätteskillnad!

      Radera
  2. Vilken skillnad! Jag skulle aldrig orka pyssla själv, men det är roligt att se bilder från de som har tålamodet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller direkt tålamod - men jag gör det ändå, haha...

      Radera
  3. Bra inlägg! Då få gånger jag har fått marbling att funka bra har jag använt mig av China Glaze krämer.

    SvaraRadera
  4. Tack för inlägget. Nu förstår jag vilken skillnad det gör om man har rätt lack. Jag har tydligen bara testat fel lack, för så där snyggt och jämnt blir aldrig min vattenyta. Måste nog våga testa fler olika märken nu. Vill ju så gärna få det att funka o bli snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det som gäller - prova prova prova...

      Radera
  5. Så synd att det är dom billiga krämlacken som fungerar sämst. Just när det gäller krämlack är det ju mest dom jag har och det känns ju bättre att "slösa" på dom lacken också till marbeling. Väldigt hjälpsamt att se dom olika bilderna med så man kan se skillnaderna mellan bra och dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd - om Starnails funkat hade det ju varit toppen.

      Radera
  6. Hoho, där var det skillnad minsann! :)

    SvaraRadera
  7. En helt annan fråga om marbling... Byter du vatten mellan omgångarna? Efter att ha gjort tre-fyra naglar blir vattenytan oljig och jag upplever att det inte flyter ut riktigt lika bra längre. Men orkar sällan gå och byta vatten utan fortsätter ändå. När de sista två naglarna ska göras brukar det vara väldigt svårjobbat.
    Upplever du också detta eller är du duktig nog att byta vattnet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, jag byter inte vatten. Det där oljiga tar jag bort genom att droppa en droppe lack som får flyta ut helt (ibland får jag dra trägrillspettet som jag använder längs muggens kanter, så att det flyter ut hela vägen). Blåser lite på lacket så att det stelnar, och sen fångar upp i ett sjok - sen är ytan ren igen!

      Radera
    2. Förresten: ofta doppar jag 3 naglar åt gången, så det blir oftast max 4 dopp totalt - om det inte är nån väldigt avancerad design. Då doppar jag naglarna 2 och 2....

      Radera
    3. Då är inte din teknik så annorlunda från din (bortsett från att jag doppar ett och ett), du har helt enkelt bara övat mer och blivit vassare på det helt enkelt:) Tack för att du delade med dig.

      Radera
  8. Oj, vilken skillnad! Så fint som på sista två bilderna lyckas jag aldrig .. Brukar mest se ut som bild nr 1 eller 4 för mig. Får testa med lite nya lack kanske :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen viktigt att välja bra lack för ändamålet.

      Radera

Jag blir jätteglad för kommentarer, och för enkelhetens skull så svarar jag på eventuella frågor här, där du ställt den! :-) Ha det gott!

I love comments, and If you have a question, I´ll answer it here. Have a great day!